Wczoraj, podczas rekonesansu okolic lotniska w celu opracowania mapy dla spotterów, napotkałem na dziwne ukształtowanie terenu w pobliżu kilku bunkrów w północnej części terenu lotniska. Po powrocie do domu i sprawdzeniu w Google Maps okazało się, że jest to pozostałość po znaku, przypominającym wzór samolotu. Prawdopodobnie ma to związek z wojskową historią lotniska w Modlinie, które od lat 40-tych XX wieku aż do roku 2000 gościło wiele różnych jednostek zarówno bojowych jak i szkoleniowych.
Jeżeli ktoś posiada informacje lub materiały związane z tym znakiem, proszę o kontakt lub umieszczenie komentarza. Być może ktoś dysponuje dokładniejszym zdjęciem "tajemniczego znaku z przeszłości".
To typowy cel lotniczy, który można spotkać na poligonach wojskowych. Najczęściej usypywany z piasku. W celach oszczędnościowych został zrobiony taki sam cel na Modlińskim lotnisku. Ponieważ był w sąsiedztwie pasa, to wykorzystywano go wyłącznie przez szkoleniowców. Z powodów bezpieczeństwa zaczęto używać fotokarabinów, które pozwalały na późniejszą ocenę szkoleń przez dowództwo. Wtedy też dopuszczano do szkoleń początkujących. Ten cel był wykorzystywany do szkoleń w lach 50-75.
OdpowiedzUsuńźródło: pilot wojskowy
"Cele oszczędnościowe" - chodziło o fakt, że do "pobliskich poligonów" było zazwyczaj trzeba dolecieć kilkadziesiąt czy ponad sto kilometrów. Przykładowo Poligon Ślubowo służący lotniczej jednostce wojskowej 5401 stacjonującej w Modlinie był oddalony o około 100km w linii prostej. Czyli przelot do+z poligonu to ok. 200km zmarnowanego paliwa. A taki cel pomocniczy na własnym lotnisku oszczędzał i czas i paliwo i pieniądze i resurs płatowca i silnika.
OdpowiedzUsuńDorota pisząc o szkoleniowcach miał ana myśli instruktorów. Początkującym pilotom nie pozwalano na ostrzał tak blisko położonych celów. Dopiero zastosowanie fotokaemów pozwoliło na bezpieczniejszy trening mniej doświadczonych pilotów z tak usytuowanymi celami.
Dziękuję za informacje. Czy mogę jeszcze poprosić o wyjaśnienie do czego służyły bunkry zlokalizowane niedaleko tego znaku?
UsuńNa wschód od celu zastępczego usypane są krótkie ziemne wały przeciwodłamkowe i przeciwpodmuchowe. Między nie wstawiano pojazdy oraz samoloty, przy czym częściej stosowano kształt połączonych ze sobą rzędów litery U o wspólnych ramionach, co z powietrza mogło wyglądać jak coś w rodzaju grzebienia. Trafienie bombami tego obiektu powodować miało uszkodzenia tylko pojedynczych stanowisk a nie od razu całych rzędów sprzętu - jak to miało miejsce podczas ataku Niemiec na ZSRR w 1941 roku. Wtedy zachodnie lotniska Rosjan pękały w szwach od nowo dostarczonego sprzętu, więc niemiecka Luftwaffe w ciągu kilku dni zniszczyła wielkie ilości samolotów i pojazdów. Pozostałe dziwne kształy to drogi kołowania do rozrzuconych po całym lotnisku tzw. stojanek dla samolotów. Podówczas prawie wszystkie były zrobione z płyt betonowych.
UsuńW tym miejscu rozwijały się dywizjony rakiet przeciwlotniczych z pobliskiej Warszawskiej Brygady Obrony Powietrznej. Modlin był miejscem letnich poligonów.
OdpowiedzUsuń