Międzynarodowy Port Lotniczy Warszawa -Modlin (kod IATA: WMI, kod ICAO: EPMO) to pierwsze lotnisko w Polsce dedykowane dla przewoźników niskokosztowych oraz czarterowych.
Lotnisko obsługuje przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego i średniego zasięgu.
Operacje lotnicze odbywają się 24h na dobę.
Lotnisko Warszawa-Modlin znajduje się około 40 km na północny-zachód od centrum Warszawy.
Współrzędne GPS: 52°27′04″N 20°39′06″E
Lotnisko powstało w miejscu, gdzie wcześniej od kilkudziesięciu lat istniało lotnisko wojskowe.
Lotnisko Warszawa-Modlin znajduje się około 40 km na północny-zachód od centrum Warszawy.
Współrzędne GPS: 52°27′04″N 20°39′06″E
Lotnisko powstało w miejscu, gdzie wcześniej od kilkudziesięciu lat istniało lotnisko wojskowe.
W ramach jego przebudowy dokonano modernizacji drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej wraz systemem oświetlenia nawigacyjnego.
Zbudowany został terminal pasażerski do obsługi ok. 2 mln pasażerów rocznie, wieża kontroli lotów, strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, oraz tzw. „mały” terminal do obsługi pasażerów General Aviation (lotnictwa ogólnego).
Powstały drogi dojazdowe i parkingi na 800 miejsc postojowych.
Zbudowany został terminal pasażerski do obsługi ok. 2 mln pasażerów rocznie, wieża kontroli lotów, strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, oraz tzw. „mały” terminal do obsługi pasażerów General Aviation (lotnictwa ogólnego).
Powstały drogi dojazdowe i parkingi na 800 miejsc postojowych.
Dawne obiekty wojskowe wyremontowano i przystosowano na potrzeby biurowe.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 370 mln złotych, z czego ok. 166 mln
Koszt modernizacji wyniósł ok. 370 mln złotych, z czego ok. 166 mln
pochodziło z dotacji Unii Europejskiej.
Port Lotniczy Warszawa/Modlin rozpoczął swoją działalność jako lotnisko pasażerskie 16 lipca 2012 roku.
Obecnie w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin operacje lotnicze realizuje dwóch przewoźników niskokosztowych: Wizz Air oraz Ryanair, obsługujących regularne pasażerskie loty międzynarodowe do 25 miast i 28 portów lotniczych w 11 państwach Europy.
Od kwietnia 2013 zapowiedziane zostały również loty czarterowe 2 touroperatorów: ITAKA oraz EXIM TOURS.
INFRASTRUKTURA LOTNISKA:
Terminal Pasażerski ma powierzchnię 12050 m kw. Budynek powstał wg projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o.
Ergonomicznie rozplanowane wnętrze terminalu i czytelny podział stref umożliwi pasażerom poruszanie się po jego obszarze w sposób prosty i wygodny.
Projekt obiektu umożliwia dobudowę kolejnych modułów oraz w zależności od potrzeb rozbudowę budynku w przyszłości.
- liczba stanowisk odprawy biletowo – bagażowej (check-in) 22 stanowiska
- liczba stanowisk kontroli paszportowej – 4 odloty, 6 przyloty
- liczba stanowisk odprawy dla bagażu ponadnormatywnego – 1
- odloty – 4 niezależne poczekalnie odlotowe (gate’y) z czterema oddzielnymi wyjściami
W strefie komercyjnej terminalu znajdują się 4 sklepy EUROSHOP (w tym 3 wolnocłowe), 2 kioski, kantor, 4 punkty gastronomiczne.
Na terenie terminala można korzystać z darmowego dostępu do sieci WiFi.
INFRASTRUKTURA LOTNICZA:
Terminal Pasażerski ma powierzchnię 12050 m kw. Budynek powstał wg projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o.
Ergonomicznie rozplanowane wnętrze terminalu i czytelny podział stref umożliwi pasażerom poruszanie się po jego obszarze w sposób prosty i wygodny.
Projekt obiektu umożliwia dobudowę kolejnych modułów oraz w zależności od potrzeb rozbudowę budynku w przyszłości.
- liczba stanowisk odprawy biletowo – bagażowej (check-in) 22 stanowiska
- liczba stanowisk kontroli paszportowej – 4 odloty, 6 przyloty
- liczba stanowisk odprawy dla bagażu ponadnormatywnego – 1
- odloty – 4 niezależne poczekalnie odlotowe (gate’y) z czterema oddzielnymi wyjściami
W strefie komercyjnej terminalu znajdują się 4 sklepy EUROSHOP (w tym 3 wolnocłowe), 2 kioski, kantor, 4 punkty gastronomiczne.
Na terenie terminala można korzystać z darmowego dostępu do sieci WiFi.
INFRASTRUKTURA LOTNICZA:
- droga startowa 2500 m długości; 60 m szerokości, może przyjmować samoloty cat. C czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737
- droga kołowania Alfa równoległa do DS
- 4 drogi kołowania „zejściowe” Bravo, Charlie, Delta, Echo
- pomoce nawigacyjne: ILS CAT. i (wiosna 2013), DVOR/DME i światła PAPI
- płyta postojowa: 10 stanowisk dla B737/A320 i 3 dodatkowe na płycie do odladzania
- strażnica LSRG: 4 samochody: w tym 2 nowe wozy typu Panther oraz wóz terenowy operacyjno-ekologiczny
- wieża kontroli ruchu
Najbliższe inwestycje:
• postawienie zadaszenia od strony płyty postojowej w grudniu 2012,
• uruchomienie systemu ILS w marcu 2013,
• rozbudowa terminalu w latach 2013-2014,
• budowa nowych parkingów i postoju autobusów dla połączeń dalekobieżnych,
• modernizacja dróg kołowania w latach 2013-2014.
STATYSTYKI LOTNISKA:
Miesiąc
|
Pasażerowie
|
Przyrost/Spadek
|
Pasażerowie
narastająco
|
Lipiec
|
78
567
|
0
|
78
567
|
Sierpień
|
171
224
|
92 657
|
249
791
|
Wrzesień
|
183
113
|
11 889
|
432
904
|
Październik
|
170
355
|
-12
758
|
603
259
|